lördag 3 oktober 2009

Nr 2: menskoppen


Nu tänker jag ytterligare hylla ett föremål som hyllats ordentligt på internet, men knappt nämnts i "gammelmedia"; menskoppen!

För er som fortfarande inte vet ur den fungerar, kan man läsa mer på http://www.amandasintima.se/ eller http://www.menstrualcups.org/ (en guldgruva, men på engelska).

Jag vet inte ur jag sprang på info om menskoppar, men jag vet att det var på internet. Så fort jag läst om dem, ville jag bara veta mer. Inom en timme hade jag googlat fram en prisvärd återförsäljare i USA som skickade till Sverige och beställde en DivaCup. Tror den kostade ungefär 150 kr, inkl. porto. Ett litet tips bara. Här i Sverige kostar de runt 300. Utan porto. För de säljs nästan bara via nätbutiker av någon anlening. Det tog en vecka att få hem den, och jag var som ett barn på julafton! ;)
Det var för 3 år sedan, och jag ÄLSKAR den!!

Det finns bara fördelar jämfört med bindor och tamponger:

Menskoppen är:

- Miljövänlig. Bara att tömma, rengöra och återanvända.

- Fräsch. Jo faktiskt, det trodde inte jag heller. Jag glömmer helt bort att jag har mens.

- Enkel och hygienisk att använda, när man väl får in "snitsen".

- Praktisk. Aldrig mer springa till bussen och i panik tänka "Tog jag med några tamponger nu?". Aldrig mer behöva gå till en bilmack sent på kvällen för att köpa bindor för 38 kr/paketet för att de är slut.

-Billig. Förr köpte jag bindor för ca 40 kr i månaden. Nu har jag ett paket trosskydd i ett år ungefär. Sen jag köpte min DivaCup har jag alltså sparat 1230 kr (och då räknar jag bort inköpskostnaden).

Sweet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar