söndag 11 oktober 2009

Hillbilly houswife, eller att äta på en liten budget

En sommar för några år sedan, hade jag det vanliga problemet som man har som student: det sista studiemedlet, som är väldigt litet, kommer in på kontot i slutet av maj. Den första lönen från sommarjobbet kommer oftast först i slutet av juli!
Däremellan ska naturligtvis räkningar som hyra och el betalas och man ska ha råd att äta också. Vad göra?

Den våren hade jag deltagit i en liten medicinsk studie på min fritid (den tog kanske en timme i månaden i anspråk) och när studien var avslutad, fick jag 400 kr i presentcheckar till en stor livsmedelskedja. Den första tanken för många är nog att köpa sig något roligt, som DVD-filmer, chips och godis. Det hade varit kul, men jag insåg att det inte gick med min ekonomi.

Efter lite efterforskningar på internet, hittade jag hillbilly houswife:s hemsida (http://www.hillbillyhousewife.com/)
Där har hon bl.a har planerat två menyer för att förse en familj med 4 personer med mat, med start från 45 dollar i månaden! (De senaste tidens prisökningar har dock gjort att HBHW säger att den billigaste menyn skulle kosta 75 dollar idag). Då räknar hon dock med amerikanska priser på mat, det mesta är billigare. Exempelvis räknar hon med att man kan köpa ett kilo torkade bönor för motsvarande 4 kr, något som är helt omöjligt här. Men ändå! Menyerna är välplanerade och hälsosamma, för både frukost, lunch och kvällsmat. Många rätter är vegetariska. Som färska grönsaker används ofta morötter och bönor är basen i de flesta varmrätter. Titta gärna på hennes hemsida, där finns mängder av recept! Däremot tycker jag inte det är nödvändigt att dricka iste till alla måltider, när det finns vatten.

Inspirerad av detta började jag planera. Vad kan man köpa för 400 kr som står sig länge, ger många måltider och fortfarande går att laga nyttig, välsmakande mat av?
Jag fick ihop så mycket att jag var tvungen att cykla i 2 omgångar till mataffären för att kunna bära allt!
Detta var en del av vad jag (minns att jag) köpte:

- Matvete, 1 pkt
- Pasta, flera sorter
- Ris, både fullkorn och risotto-variant
- Buljongtärningar
- Torkade gröna linser, 1 påse
- Torkade kidneybönor, 1 påse
- Torkade mungbönor, 1 påse
- Frysta grönsaker, flera påsar, typ broccoli, ärtor och spenat
- Sylt i refill-korv
- Morötter
- Tomatkross
- Havregryn, 1 påse
- Knäckebröd, 1 pkt

Med dessa ingredienser hemma behövde vi i princip bara köpa mjölk och färska grönsaker, hela sommaren!
Min tanke var, att om det blev totalkris kan man alltid göra mat på ris/pasta + bönor + grönsaker. Alltså: kolhydrater+proteiner+vitaminer.
Möjligheterna är egentligen oändliga. Jag kokade alla kidneybönor på en gång och frös in dem i portioner om ca 3 dl styck. På detta sätt har man snabbt bönor tillhands när man behöver dem.

Exempel på maträtter som kan tillagas av ingredienserna:

-Risgrynsgröt med kanel och mjölk
-Risotto på gröna linser och spenat
-Pasta med sås på tomatrkoss och rivna morötter (man kan blanda i några skedar creme fraiche också)
- Minestronesoppa (pasta, kidneybönor, tomatkross, buljong, slantade morötter samt vitkål och selleri)
-Alla möjliga sorters lins- och böngrytor. Krydda antingen på indiskt eller sydamerikanskt vis. Äts med ris.
- Groddade linser och mungbönor som en nyttig och supergod sallad!
- Wokade grönsaker och ris med soya
- Havregrynsgröt med sylt

Med en liten investering behöver man inte handla så ofta eller så dyrt. Speciellt bra om man saknar bil!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar