onsdag 11 november 2009

Nr 6: spara bensin

Jag måste tanka ungefär en gång i veckan. Varje gång kostar det över 500 kr och förrutom att det svider i plånboken, svider mitt miljösamvete också.
Det bästa är ju om man kan undvika bilåkande så mycket som möjligt, för ekonomin och miljön. Men det går ju inte alltid. Som alla vet finns det knep för att dra ner bensinförbrukningen. Idag får man lära sig detta på trafikskolan, vilket är super!
Här är några av de knep jag lärt mig:

- Manuellt växlade bilar: kör på högsta möjliga växel hela tiden. Vid 40 km/h brukar jag lägga i fyrans växel. Vid 50 km/h kör jag nästan undantagslöst på 5:an.

- Köp en eknomisk bil! Jag fattar inte varför "alla" envisas med att åka runt (gärna en ensam gubbe i varje) i stora volvos! Alla! Även ensamstående och pensionärer som verkligen kunde klara sig med mindre bilar. Mindre bilar drar mindre bensin. Moderna bilar drar mindre bensin. Om min bil drar med än 6,0 l/100 km drar den ofantligt mycket enligt mig! Normalt ligger min bensinförbrukning under den angivna förbrukningen från fabriken.

- Däcktryck, däcktryck, däcktryck!! Kan inte nog betonas! Jag märker direkt om trycket börjar bli för lågt, för då stiger bensinförbrukningen. De flesta (ca 75% enl vägveket) åker runt med för LÅGT däcktryck. Då antar jag att man menar det tryck som biltillverkaren rekommenderar. Det är inga problem att ligga över detta tryck en aning. Min bil har oftast 2,4 Mbar mot rekommenderade 2,0 Mbar. Rullar lättare, drar minde.

- Bilen bör stå i varmgarage på vintern för att undvika kallstarter. Vi som har bilen utomhus kan ju försöka få tag i en plats med motorvärmare. De första minuterna kall drar bilen otroligt mycket!

- Undvik att varva motorn (speciellt när den är kall) ofta. Kör mjukt och accellerera försiktigt. Undvik omkörningar. Hur bråttom har man om det inte är acceptabelt att ligga bakom en lastbil i 90 istället för 100 några kilometer på motorvägen? Slappna av!
Varje gång du trampar på gasen ökar förbrukningen.

- Kör med inställningen som visar momentanförbrukningen av bensin (nyare bilar). Då märker du snabbt vilka situationer som drar mycket bensin.

- Planera körningen. En klyscha, men så är det. Håll avståndet. Släpp gasen direkt när du ser att trafiklysena slår om till rött, även om det är flera hundra meter kvar. Jag släpper gasen några hundra meter före 70-streckorna på landsvägen, långt före rondeller och direkt när jag kommit in på en motorvägsavfart. Man kan oftast rulla väldigt långt utan att ge någon gas alls =ingen bensinförbrukning.

- Automatväxlade bilar: släpp bromsen och låt bilen börja rulla själv efter ett stopp. De första metrarna drar mest bensin och om bilen får rulla igång själv sparar du mycket energi.

-Håll hastighetsgränserna. Jag märker en stor skillnad i förbrukning mellan 90 och 110 km/h. Dessvärre är det ju roligt att köra fort...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar